Tóth József-díjjal tüntetik ki Arató László zenetanárt, a Nádasdy iskola igazgatóját

Idén is elismerésben részesülnek azok, akik Budafok-Tétényben kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, és ezáltal kerületünk hírnevét is öregbítették. A képviselő-testület 2020-ban Arató László zenetanár, a Budafok-tétényi Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti Iskola és Általános Iskola igazgatója, a Budafoki Fúvósegylet karmestere eredményes vezetői munkáját, sikeres életművét ismerte el Tóth József-díjjal, melynek ünnepélyes átadására a tervek szerint szeptember 4-én kerül sor.

– Nagyon örülök a kitüntetésnek, pályafutásom nagyon szép lezárásának tartom – mondta a vezetői megbízásának utolsó tanévére készülő Arató László, akinek művészeti tevékenységét (Törley-díj 2003, Ezüst emlékérem 2006, Kultúra 22 díj 2012 és 2015) és pedagógusi munkáját (Apácai Csere János- és Bárczy István-díj 2016) több alkalommal elismerték már.

– Hogy sikerült befejezni a rendhagyó tanévet, és milyen tanévkezdésre számít?

– Ahogy a többi iskolában, úgy három hónapig nálunk is digitális tanrend szerint folyt az oktatás, ami a művészeti iskolában elég komoly feladat volt, különösen, hogy a néptánc, a balett vagy a nem zenei művészeti képzés alapvetően csoportos foglalkozásokra épül, ahogy a zenekari próbák is. Várjuk a szeptembert, hogy legalább a kamarazenélés és a kiscsoportos oktatás „élőben” megvalósulhasson az egyéni foglalkozások mellett. Ezekhez elég nagy termeink vannak. A zenekaraink – Mozart Ifjúsági Zenekar, Budafoki Fúvósegylet és annak utánpótlás-együttese, valamint az iskola big bandje – egy darabig szólampróbáznak majd, de egy idő után fontos lesz, hogy összeüljenek muzsikálni. A májusi, júniusi beiratkozást a művészeti iskolában szeptemberre halasztottuk. A régi növendékeinket már regisztráltuk, közülük elég sokan szándékoznak továbbtanulni, az újak eddig csak jelentkeztek, de körükben is nagy az érdeklődés. Az Szent István téri tagintézményünkben nehezebb a helyzet. Amikor 2006-ban igazgatóként elkezdtem dolgozni, akkor százötven gyerek volt, most közelítjük a négyszázat. Minden évfolyamon két osztályunk van, nyolcadikban három, és 26-28 gyerek ül a tantermekben. Ennél többen nem is férnek be, így a szellős megoldásra kevés lehetőségünk adódik. Kórusaink működése és a néptánc oktatása pedig pillanatnyilag kérdéses.

– Első igazgatói kinevezésekor önre bízták a két iskola integrálását. Hogyan tudta összehangolni a munkát?

– Mindkettő közoktatási feladat, de merőben különböző. Az általános iskola kötelező, a művészeti iskola azonban fakultatív, ezért mindegyikben más a teendő. A művészeti iskola profilját használva a Szent István téri tagintézményben magasabb óraszámban oktatjuk az éneket, a képzőművészetek és a néptánc pedig szabadon választható a tanítási időn túl, ennek ellenére a gyerekek mindegyike él a lehetőséggel, és a diákok közül több mint százötvenen valamilyen hangszeren is tanulnak játszani.

– Az intézményvezetői feladatok mellett harsonázik, vezényel és fúvószenei átiratokat készít. A Szent Kristóf Régizene Együttes művészeti vezetőjeként a reneszánsz muzsikát népszerűsíti, emellett azonban a sváb hagyományokat is ápolja. Mit tervez a következő évekre?

– Vezetőként még ezt a tanévet végigdolgozom, és remélem, hogy jó kezekbe tudom átadni az intézményt. Utána is szeretnék részt venni a pedagógiai munkában, vezetni a zenekarokat és sokat zenélni.

(Tamás Angéla)