Kerekasztalbeszélgetésen vettek részt október közepén a Klauzál Ház valamint a kerület egyéb intézményeinek művészeti és kulturális szakemberei, illetve az önkormányzat egyes stratégiai partnerei, amely során arról értekeztek, hogyan jelenhetne meg Budapest Bornegyede a hamarosan elkészülő Magdolna Udvar új kulturális és közösségi terében. A találkozón számos ötlet és konkrét terv is napvilágot látott.
Budafok-Tétény önkormányzata 2019-ben a YouInHerit projektben vett részt sikeresen, melynek célja többek között a fiatalok bevonása volt a tradicionális szakmák, így a borászat rejtelmeinek megőrzésébe. – kezdte köszöntőjét Szepesfalvy Anna alpolgármester a találkozón.
Az idei évben az URBACT városmarketing projektre nevezett be önkormányzatunk, amely keretében szintén a budafoki borkultúra és Budapest Bornegyede kerül a fókuszba. A régi községháza épületének fejlesztése, amely során egy új művészeti, helytörténeti és kulturális tér létrehozása a cél, kiváló terepe lehet a különböző borral kapcsolatos turisztikai attrakciók bemutatásának is. Mindezt a résztvevők is megerősítették, köztük Gadácsi Miklós, kabinetvezető, Gazdik István, a Klauzál Ház igazgatója, és munkatársai Diófási Gabriella, Gyönki Viktória muzeológus, Deutsch Anita, a Bornegyed művészeti vezetője, Maja Wanot cukrász, stratégiai partner, Kántor Ferenc, a B-side póló megálmodója, stratégiai partner, Filotás Viktória, az Ártér Egyesület képviseletében, szintén stratégiai partner és Garbóci László helytörténész.
A Kossuth utca 24. sz. alatt megvalósuló fejlesztés végén egy többfunkciós közösségi tér várja majd az érdeklődőket. Az összesen öt teremből álló komplexum kávéháza, a szabadtéri programokra alkalmas udvara mellett, helyet ad majd a kortárs képzőművészek kiállításainak, időközi kiállításoknak és helytörténeti kiállításnak is. Tematikusan leginkább ez utóbbiba illeszthető a szakemberek elképzelési szerint a borkultúra bemutatása is, hiszen a kerületi szőlő- és borkultúra eredete egészen a római korig nyúlik vissza. Számos elképzelést ismertettek azonban a résztvevők arról is, hogyan jelenhetnek meg a kerületi márkák a kávéházban, amely szintén városmarketing célokat szolgál. A programok, a bemutatott helytörténeti tárgyak, az interaktív attrakciók, valamint a forgalmazott termékek közösen teremtik meg azt a célt, amely hozzájárul Budafok-Tétény helyi értékeinek egy helyen, egy időben való megjelentetéséhez. A fejlesztés következő lépéseként majd az ott található borospince megújítása is várható. Addig azonban a borkultúra megjelenhet egy ún.
látványkonyha részeként, egy tematikus interaktív kiállításként, a múzeumpedagógiai programokban is. A Pincejártokkal való összekapcsolása is célja a szakembereknek. A kiállítások anyagai és részletes tematikái lassan összeállnak, amelyek kiegészítéseként egy vándorvitrin és egy látványraktár is helyszíne lehet a borkultúra megismertetésének. Ötletek születtek a helyiségek enteriörjének kialakítására, amely a kiállított tárgyak autentikus környezetben való elképzelésében segíti majd a látogatókat.
A Bornegyed helye a Magdolna Udvarban a fentiek alapján nem is lehet kérdéses, ennek gyakorlati lépései azonban még képlékenyek, további egyeztetéseket és közös gondolkodást igényelnek. Az URBACT pályázat a helyi partnerek ötletei, élképzelései és a nemzetközi jó példák alapján nyújt majd szakmai támogatást egy hosszú távú városmarketing stratégia kidolgozásához.
Fotó: Horváth Tamás
Vélemények